Substanta cu pericol cancerigen este acrilamida pe care o gasim in paine, cereale, cafea, biscuiti, produse de patiserie, carne, cartofi si este eliberata daca apelam la metode de preparare precum: copt, prajit sau fript pe gratar. Specialistii spun ca un continut ridicat de acrilamida il au cartofii daca sunt prajiti la o temperatura mai mare de 120 de grade Celsius.

Acrilamida este prezenta in multe tipuri diferite de produse alimentare si este un produs natural al procesului de preparare. Cele mai ridicate niveluri ale substantei se gasesc in alimente cu un continut ridicat de amidon, care au fost fierte peste 120 grade C, cum ar fi chips-urile, painea, cerealele, biscuitii, prajiturile si cafeaua, ca urmare a boabelor prajite. Acesta poate fi, de asemenea, produs in timpul prepararii acasa, atunci cand alimentele bogate in amidon sunt coapte sau prajite la temperaturi ridicate.

In urma unui studiu efectuat pe un esantion de 62.000 de femei, s-a constatat o legatura directa intre "ingerarea" acestei substante nocive si numarul crescut al cazurilor de cancer ovarian. Astfel, cu cat corpul unei femei va absorbi mai multa acrilamida, cu atat creste si riscul de aparitie a cancerului ovarian.

Deoarece nu se recomanda eliminarea acestor alimente din regimul nostru alimentar, iata cateva sugestii pentru a limita continutul de acrilamida:

  • prin prajire, cartofii au cel mai mare continut de acrilamida. Daca ii preparam pe gratar sau copti intregi se formeaza mai putina acrilamida. Cartofii fierti sau copti in coaja la cuptorul cu microunde nu favorizeaza formarea acrilamidei;
  • dupa ce ai taiat cartofii, scufunda-i in apa pentru 15-30 de minute inainte de a-i prepara in vreun fel. Astfel vei reduce cantitatea de acrilamida;
  • pastrarea cartofilor in frigider poate sa creasca cantitatea de acrilamida care se va forma la prepararea acestora. De aceea este recomandat sa depozitezi cartofii intr-un spatiu intunecat si racoros, cum este camara;
  • prajeste mai putin cartofii, deoarece cu cat sunt mai inchisi la culoare cu atat au un continut mai ridicat de acrilamida.
  • painea prajita trebuie sa aiba o culoare deschisa, nicidecum sa para arsa. Evita partile mai prajite, deoarece acestea contin cea mai multa acrilamida;

Tu ce mănânci la micul dejun?

Ești genul care mănâncă ouă și bacon sau iaurt cu fructe?
Spune-ne ce mănânci la micul dejun! Fii cât mai specific!