Dezavantajele utilizării IMC ca indiciu al stării generale de sănătate
Cum să slăbești dacă nu ai chef să ții dietă
  • Înveți să mănânci fără numărat calorii sau cântărit mâncare
  • Rezultate vizibile rapid, încă din primele zile
  • Tehnici de mindfulness pentru a combate mâncatul emoțional
  • Rutine zilnice simple pentru un metabolism accelerat
  • Șansa de a slăbi kg bune până la Paște

Indicele de masă corporală sau IMC este un calcul ce folosește greutatea și înălțimea. Rezultatul vă spune dacă sunteți subponderal/ă, la o greutate sănătoasă, supraponderal/ă sau dacă vă încadrați la obezitate.

Un indice de masă corporală:

  • Peste 40 indică obezitate morbidă și că trebuie să luați măsuri urgente
  • Peste 30 indică obezitate și că sunt necesare măsuri pentru reducerea greutății corporale
  • Între 25 și 29,9 indică faptul că sunteți supraponderal/ă și că trebuie să vă reveniți în formă
  • Între 18,5 și 24,9 indică o greutate sănătoasă raportată la înălțime, astfel că este recomandat să vă mențineți
  • Sub 18,5 indică faptul că sunteți subponderal/ă și că este necesar să luați în greutate, pentru o stare de sănătate bună

Dezavantajele folosirii IMC

Formula IMC este atât de simplă încât poate fi folosită de toată lumea. Cu toate acestea, tocmai această simplitate este cea care o face inexactă, pentru că ia în considerare doar înălțimea și greutatea dumneavoastră.

Iată dezavantajele formulei IMC, care se calculează împărțind greutatea la pătratul înălțimii:

Ignoră masa musculară. Cu cât masa musculară este mai mare, cu atât mai mare este și IMC-ul, astfel că acest scor devine irelevant pentru starea de sănătate, pentru că vă poate încadra greșit ca supraponderal/ă.

Ignoră masa osoasă. O persoană cu osatură mai mare va avea un IMC mai mare, astfel că acest scor ar putea deveni din nou irelevant, la fel ca în cazul persoanelor cu masă musculară crescută.

Nu ia în seamă genul. La același IMC, femeile vor avea, de obicei, mai multă grăsime corporală decât bărbații.

Nu ia în calcul vârsta. La același IMC, o persoană în vârstă va avea de obicei mai multă grăsime față de adulții tineri.

Ignoră diferența dintre atleți și oamenii care nu fac mișcare. La același IMC, sportivii vor avea, de obicei, mai puțină grăsime corporală decât persoanele care nu fac sport de performanță sau care sunt chiar sedentare.

Prin urmare, dacă aveți musculatura foarte dezvoltată sau dacă sunteți o femeie gravidă ori aveți osatura mare, calculul IMC vă poate arăta ca fiind supraponderal/ă sau obez/ă, chiar dacă în realitate nu sunteți.

Modul în care este distribuită grăsimea corporală este, de asemenea, important pentru a vă prezice riscul de a vă confrunta cu boli de inimă, boli legate de obezitate și chiar deces prematur.

Astfel, este recomandat să vă bazați pe diverse instrumente pentru a determina cât de sănătoasă este greutatea și grăsimea corporală pe care le aveți, inclusiv raportul talie - șold și/sau procentul de grăsime corporală.

Alte probleme legate de folosirea IMC

De asemenea, IMC nu ia în considerare obiceiurile legate de stilul de viață, cum ar fi dieta și exercițiile fizice, nivelul de stres sau alți factori, cum ar fi genetica, mediul sau rasa.

În plus, din cauza utilizării IMC-ului, unor persoane le-a fost refuzat accesul la îngrijire pentru probleme precum tulburările alimentare și tratamentele de fertilitate. În unele țări, companiile de asigurări încă se bazează adesea pe IMC atunci când stabilesc acoperirea și tarifele, ceea ce duce la rezultate nedrepte.

IMC nu a fost niciodată conceput pentru a urmări starea de sănătate individuală și, în special, este lipsit de eficacitate în cazul femeilor și al persoanelor de culoare. Unele grupuri etnice prezintă riscuri de sănătate mai mari decât altele.

De exemplu, s-a demonstrat că asiaticii au un risc de peste două ori mai mare de a dezvolta diabet de tip 2 decât caucazienii, la același IMC. Hispanicii și persoanele de culoare au un risc mai mare de diabet față de persoanele caucaziene, la același IMC.

Întrucât IMC a fost dezvoltat folosind datele bărbaților caucazieni, este posibil ca unele persoane să fie neglijate atunci când ar trebui să primească anumite îngrijiri.

Cercetătorii au arătat că un IMC de 30 sau mai mare este legat de un risc mai mare de diabet de tip 2 pentru persoanele caucaziene, dar pentru persoanele de culoare, 28 este un prag mai precis, în timp ce pragul este de 23,9 pentru populațiile din Asia de Sud și de 26 pentru persoanele din Orientul Mijlociu. Această discrepanță ar putea lăsa numeroase persoane aflate la risc fără îngrijirile medicale de care au nevoie.

Persoanelor care se pot încadra în categoria supraponderalității sau a obezității, dar care sunt active și au o tensiune arterială și un nivel al colesterolului sănătoase, li se poate spune că trebuie să slăbească atunci când nu este necesar. Această determinare falsă poate duce la probleme de stimă de sine și nu oferă o imagine completă a stării de sănătate reale a persoanei în cauză.

Pe ce să vă concentrați în locul scorului IMC

Cei care doresc să își urmărească măsurile corporale ar fi mai bine să folosească formule și instrumente care să ofere o imagine mai clară a compoziției corporale. Compoziția corporală este cantitatea de masă slabă, inclusiv mușchi, oase și organe, în comparație cu masa de grăsime.

Urmărirea compoziției corporale este mai ales pentru cei care fac sport de performanță sau au un stil de viață activ și care tind să aibă un raport de masă musculară mai semnificativ decât populația generală.

Un alt indicator ce este mai fiabil decât IMC în ceea ce privește potențialele probleme de sănătate este raportul talie - șold (WHR). Această măsurătoare compară dimensiunea taliei cu dimensiunea șoldurilor în centimetri și este adesea folosită pentru a determina riscul de boli de inimă pe care îl poate avea o persoană. Pentru a obține WHR, împărțiți pur și simplu măsura taliei la măsura șoldurilor în centimetri.

Un raport talie - șolduri mai mare de 1,0 indică un risc mai mare decât media de a dezvolta boli de inimă. Un WHR sănătos este mai mic de 0,85 pentru femei și de 0,90 sau mai puțin pentru bărbați.

Concluzii

În timp ce IMC poate ajuta furnizorii de servicii medicale să determine dacă ar trebui să fie efectuate mai multe teste, acesta nu este un indicator de sine stătător adecvat al sănătății.

Mulți alți factori determină starea de sănătate, inclusiv stilul de viață, compoziția corporală, etnia și moștenirea genetică.

Dacă vă îngrijorează scorul IMC sau starea dumneavoastră de sănătate în general, discutați cu un medic.

În cazul în care vă confruntați cu unele probleme de sănătate, un medic vă poate ajuta să elaborați un plan pentru a vă îmbunătăți starea, cum ar fi schimbarea dietei și a stilului de viață.