Guarana: Ce este, ce gust are, beneficii și contraindicații
Cum să slăbești dacă nu ai chef să ții dietă
  • Înveți să mănânci fără numărat calorii sau cântărit mâncare
  • Rezultate vizibile rapid, încă din primele zile
  • Tehnici de mindfulness pentru a combate mâncatul emoțional
  • Rutine zilnice simple pentru un metabolism accelerat
  • Șansa de a slăbi kg bune până la Paște

Când spunem sau auzim „guarana” ne gândim automat la Brazilia și regiunea Amazonului. Cunoscută și sub denumirea de „Pailinia cupana”, este o plantă cățărătoare apreciată pentru fructele sale. Un fruct copt de guarana ajunge la dimensiunea unei boabe de cafea. Unii spun că seamănă cu ochiul uman, având o coajă roșie care cuprinde un sâmbure negru.

Ce este guarana?

Fruct copt de guarana
Fructul copt de guarana seamănă cu ochiul uman, având o coajă roșie care cuprinde un sâmbure negru.

Extractul de guarana se obține prin prelucrarea semințelor până acestea se transformă într-o pulbere. În mod tradițional, triburile din Amazon foloseau semințele plantei pentru a prepara o băutură cu proprietăți energizante. De sute de ani, brazilienii o folosesc ca tonic revigorant.

Semințele conțin de patru ori mai multă cofeină decât cafeaua, ceea ce face din guarana cea mai bogată plantă de cafeină din lume.

Guarana este disponibilă sub formă de tablete, capsule și pulbere – fie singură, fie combinată cu alte ingrediente, adesea cu ginseng. O poți găsi și în băuturi și smoothie-uri cu guarana.

În prezent, 70% din guarana produsă este folosită de industria băuturilor în băuturi răcoritoare și energizante, în timp ce restul de 30% este transformat în pulbere.

Ce efecte are guarana în organismul uman?

Semințele de Guarana conțin antioxidanți puternici, inclusiv taninuri, saponine și catechine, plus substanțe chimice din plante care stimulează sistemul nervos central.

Acestea includ:

  • Cofeină – semințele de guarana conțin între doi și 7,5% cofeină
  • Teobromină și teofilină – există urme ale acestor două substanțe chimice vegetale, ambele înrudite chimic cu cofeina; teobromina se găsește și în ciocolată și ceai.

Ce gust are guarana?

Dacă vorbim despre pulberea obținută din semințele acestei plante, are un gust amar, cu o ușoară aromă de pământ și lemn. Unii o amestecă cu apă, însă, în ciuda beneficiilor sale, nu este pentru toată lumea.

În Brazilia, băutura făcută din guarana este aproape la fel de populară ca și băuturile locale pe bază de cola. Fructul guarana este comestibil și este complet sigur pentru consum la adulți.

Băuturile energizante din comerț conțin un amestec de guarana din plante tocmai datorită conținutului lor de cofeină. Fructul nu este doar o sursă impotantă de cofeină, dar ajută și la relaxarea corpului și la menținerea energiei pe durata întregii zile.

Beneficii guarana

Guarana este bogată în vitamine, minerale și compuși care au proprietăți antioxidante utile pentru funcționarea sănătoasă a corpului uman.

Are proprietăți antioxidante asemănătoare cu cele ale ceaiului verde. Ele ajută la neutralizarea moleculelor potențial dăunătoare din organism, cunoscute sub numele de radicali liberi.

Guarana are, de asemenea, următoarele beneficii:

Planta de guarana
Planta de guarana

  • Bogată în antioxidanți - Guarana conține cafeină, teobromină, taninuri, saponine, catechine și alți compuși care au proprietăți antioxidante.
  • Poate reduce oboseala și îmbunătățește concentrarea - Guarana este bogată în cofeină, care poate reduce oboseala și poate îmbunătăți concentrarea. Cofeina blochează efectele adenozinei, un compus care te face să te simți somnolent și ajută creierul să se relaxeze.
  • Te poate ajuta să înveți mai bine - Dozele mici de guarana pot îmbunătăți starea de spirit, învățarea și memoria. Compușii din guarana, împreună cu cofeina, sunt responsabili pentru aceste efecte.
  • Poate ajuta la pierderea în greutate - Guarana conține cofeină, care poate ajuta la pierderea în greutate prin stimularea metabolismului. De asemenea, s-a descoperit că suprimă genele care ajută la producerea celulelor adipoase și promovează genele care o încetinesc. Cu toate acestea, sunt necesare mai multe studii pe această temă.
  • Poate stimula sănătatea inimii - Guarana poate ajuta sănătatea inimii prin îmbunătățirea fluxului sanguin și prevenirea cheagurilor de sânge. De asemenea, poate scădea oxidarea colesterolului LDL „rău”.
  • Poate amelioara durerea - Cofeina din guarana poate ameliora durerea prin blocarea receptorilor de adenozină, care sunt implicați în stimularea senzațiilor de durere.
  • Poate avea proprietăți anticancerigene - Studiile pe animale și în laborator au descoperit că guarana poate avea proprietăți anticancerigene. Cu toate acestea, studii efectuate pe oameni sunt necesare înainte de a recomanda guarana pentru tratament.
  • Are proprietăți antibacteriene - Guarana conține compuși care pot inhiba sau ucide bacteriile dăunătoare, cum ar fi E. coli și Streptococcus mutans.
  • Poate proteja împotriva tulburărilor oculare legate de vârstă - Studiile de laborator au descoperit că guarana poate combate stresul oxidativ, care este legat de tulburările oculare legate de vârstă. Cu toate acestea, acest domeniu de cercetare este limitat, așa că sunt necesare mai multe studii pe oameni înainte de a se face recomandări.

Câtă guarana poți consuma?

Doza adecvată de guarana depinde de mai mulți factori, cum ar fi vârsta consumatorului, sănătatea și alte câteva afecțiuni.

Cercetările arată că guarana are toxicitate scăzută în doze mici până la moderate. Nu există date oficiale cu privire la câtă guarana este sigur de consumat, dar majoritatea cercetărilor efectuate pe oameni au descoperit că doze de până la 50-75 mg pot oferi beneficii pentru sănătate.

Guarana nu ar trebui să fie luată de:

  • Copii
  • Femei însărcinate
  • Persoanele care au ulcer gastric sau intestinal
  • Persoanele cu probleme cardiace, inclusiv hipertensiune arterială și aritmie cardiacă
  • Persoanele care suferă de hipertiroidism

Trebuie subliniat că produsele naturale nu sunt întotdeauna sigure și dozele pot fi importante. Asigură-te că urmezi instrucțiunile relevante de pe etichetele produselor și consultă farmacistul sau medicul sau alt profesionist din domeniul sănătății înainte de a le utiliza.

Efecte secundare

Guarana este un produs sigur și este dispobinil la scară largă. Cu toate astea, dacă este consumată n cantități mari pentru o lungă perioadă de timp, poate avea efecte secundare nedorite similiare cele ale consumului excesiv de cofeină, precum:

  • Palpitații cardiace
  • Insomnie
  • Dureri de cap
  • Convulsii
  • Anxietate
  • Nervozitate
  • Stomac deranjat
  • Tremur

Dozele care conțin mai mult de 400 mg de cofeină zilnic au fost legate de efecte secundare. Substanța poate provoca dependență.

Femeile însărcinate ar trebui să evite sau să limiteze aportul de guarana, deoarece cofeina poate traversa placenta. Prea multă cofeină poate provoca anomalii de creștere la copil sau poate crește riscul de avort spontan.

Este guarana mai bună decât cofeina?

Fructe și pulbere de guarana
Fructe și pulbere de guarana

Guarana conține mai multe substanțe cu proprietăți stimulente, inclusiv cofeina, ceea ce face ca efectele sale energizante să se resimtă mai mult decât dacă am consuma doar cofeină.

În plus, atunci când este amestecată cu zahăr, cum se întâmplă în băuturile energizante, efectele guaranei se pot simți mai puternice decât cofeina pe care o obținem dintr-o ceașcă de cafea.

Câtă cofeină este în pudra de guarana?

Semințele de guarana au de la 3,6% până la 5,8% cofeină. Aceasta înseamnă că un gram de semințe de la această plantă conține aproximativ 47 de miligrame de cofeină, adică una dintre cele mai mari concentrații de cofeină găsite în orice plantă.