Este sănătoasă o dietă cu foarte puține grăsimi? Adevărul surprinzător
Cum să slăbești dacă nu ai chef să ții dietă
  • Înveți să mănânci fără numărat calorii sau cântărit mâncare
  • Rezultate vizibile rapid, încă din primele zile
  • Tehnici de mindfulness pentru a combate mâncatul emoțional
  • Rutine zilnice simple pentru un metabolism accelerat
  • Șansa de a slăbi kg bune până la Paște

Grăsimile reprezintă 10% sau mai puțin din caloriile zilnice atunci când urmezi o dietă cu foarte puține grăsimi. În timp ce această dietă poate fi utilă pentru cei cu anumite afecțiuni, s-ar putea să nu fie cea mai bună opțiune pentru toată lumea.

De zeci de ani, ghidurile referitoare la nutriție le recomandă oamenilor să aibă o dietă cu conținut scăzut de grăsimi, în care grăsimile reprezintă aproximativ 30% din aportul caloric zilnic. Cu toate acestea, multe studii sugerează că acest mod de alimentație nu este cea mai eficientă strategie pentru pierderea în greutate pe termen lung.

Cele mai mari și mai îndelungate studii arată doar reduceri minime ale greutății și niciun efect asupra bolilor de inimă sau a riscului de cancer. Cu toate acestea, mulți susținători ai dietelor sărace în grăsimi susțin că aceste rezultate sunt eronate, deoarece consideră că recomandarea de 30% pentru aportul de grăsimi este insuficientă.

În schimb, ei sugerează că - pentru ca o dietă săracă în grăsimi să fie eficientă - grăsimile nu ar trebui să reprezinte mai mult de 10% din caloriile zilnice.

Ce este o dietă cu foarte puține grăsimi

O dietă cu foarte puține grăsimi nu permite ca mai mult de 10% din calorii să provină din grăsimi. De asemenea, aceasta tinde să fie săracă în proteine și foarte bogată în carbohidrați - cu aproximativ 10% și, respectiv, 80% din caloriile zilnice.

Dietele cu foarte puține grăsimi sunt în mare parte pe bază de plante și limitează consumul de produse de origine animală, cum ar fi ouăle, carnea și lactatele integrale.

Alimentele vegetale bogate în grăsimi - inclusiv uleiul de măsline extravirgin, nucile și avocado - sunt, de asemenea, adesea restricționate, chiar dacă sunt în general percepute ca fiind sănătoase.

Acest lucru poate fi problematic, pentru că grăsimile îndeplinesc mai multe funcții importante în organism. Grăsimile reprezintă o sursă majoră de calorii, construiesc membranele celulare și hormonii și ajută organismul să absoarbă vitaminele solubile în grăsimi, cum ar fi vitaminele A, D, E și K.

În plus, grăsimile dau gust bun alimentelor. O dietă foarte săracă în grăsimi nu este, în general, la fel de plăcută ca una moderată sau bogată în acest nutrient.

Cu toate acestea, studiile arată că o dietă cu foarte puține grăsimi poate avea beneficii foarte impresionante împotriva mai multor afecțiuni grave.

Prin urmare, o dietă foarte săracă în grăsimi - sau foarte săracă în grăsimi - asigură mai puțin de 10% din calorii din grăsimi. Aceasta limitează majoritatea alimentelor de origine animală și chiar și alimentele vegetale sănătoase cu conținut ridicat de grăsimi, cum ar fi nucile și avocado.

Beneficii asupra sănătății

Dietele foarte sărace în grăsimi au fost studiate temeinic, iar dovezile indică faptul că acestea pot fi benefice împotriva mai multor afecțiuni grave, inclusiv boli de inimă, diabet, obezitate și scleroză multiplă.

Bolile de inimă

Studiile arată că o dietă foarte săracă în grăsimi poate îmbunătăți mai mulți factori de risc importanți pentru bolile de inimă, inclusiv:

  • tensiune arterială ridicată
  • colesterol ridicat în sânge
  • proteina C reactivă ridicată, un marker al inflamației

Un studiu efectuat pe 198 de persoane cu boli de inimă a constatat efecte deosebit de importante. Doar 1 din cele 177 de persoane care au urmat dieta s-au confruntat cu o problemă de sănătate legată de inimă, în comparație cu peste 60% dintre persoanele care nu au urmat dieta.

Diabetul de tip 2

Mai multe studii indică faptul că dietele foarte sărace în grăsimi și bogate în carbohidrați pot duce la îmbunătățiri la persoanele cu diabet de tip 2.

De exemplu, într-un studiu efectuat la persoane cu diabet de tip 2 care au urmat o dietă cu orez cu conținut foarte scăzut de grăsimi, 63 din 100 de participanți și-au redus nivelul glicemiei în perioadă de post.

Mai mult, 58% dintre persoanele care erau dependente de insulină înainte de studiu au reușit să reducă sau să întrerupă complet terapia cu insulină.

Un alt studiu a menționat că o dietă cu un conținut foarte mic de grăsimi poate fi chiar mai benefică pentru persoanele cu diabet care nu sunt deja dependente de insulină.

Obezitate

Persoanele obeze pot beneficia, de asemenea, de o dietă cu un conținut foarte scăzut de grăsimi. Dieta cu orez cu un conținut foarte scăzut de grăsimi a fost folosită pentru a trata persoanele obeze, cu rezultate impresionante.

Un studiu efectuat pe 106 persoane masiv obeze a constatat că participanții la această dietă au pierdut în medie 63,5 kilograme - ceea ce poate părea surprinzător pentru o dietă alcătuită în special din carbohidrați rafinați.

Scleroza multiplă

Scleroza multiplă (MS) este o boală autoimună care afectează creierul, măduva spinării și nervii optici. Persoanele cu această afecțiune pot beneficia la rândul lor de o dietă foarte săracă în grăsimi.

În anul 1948, Roy Swank a început să trateze pacienții cu scleroză multiplă cu așa-numita dietă Swank. În cel mai faimos studiu al său, Swank a urmărit 150 de persoane cu MS timp de peste 50 de ani. Rezultatele indică faptul că o dietă ufoarte săracă în grăsimi poate încetini progresia acestei boli.

După 34 de ani, doar 31% dintre cei care au respectat dieta muriseră, față de 80% dintre cei care nu au urmat recomandările sale.

De ce funcționează dietele cu un conținut foarte scăzut de grăsimi

Nu se știe exact cum sau de ce dietele cu un conținut foarte scăzut de grăsimi îmbunătățesc sănătatea. Unii susțin că este posibil ca efectele de scădere a tensiunii arteriale să nu fie direct legate de conținutul lor scăzut de grăsimi.

De exemplu, dieta cu orez este extrem de săracă în sodiu, ceea ce poate afecta pozitiv tensiunea arterială. În plus, dieta este monotonă și fadă, ceea ce poate determina o reducere neintenționată a aportului caloric, deoarece oamenii se pot simți mai puțin înclinați să mănânce mai mult dintr-un aliment neplăcut.

Reducerea caloriilor tinde să aibă beneficii majore atât pentru greutate, cât și pentru sănătatea metabolică - indiferent dacă reduci carbohidrații sau grăsimile.

Concluzie

O dietă foarte săracă în grăsimi poate ajuta la tratarea unor afecțiuni grave, inclusiv a diabetului și a bolilor de inimă.

Cu toate acestea, urmarea unei diete stricte foarte sărace în grăsimi este extrem de dificilă pe termen lung, pentru că este neplăcută și lipsită de varietate.

S-ar putea chiar să fie nevoie să îți limitezi consumul de alimente foarte sănătoase, cum ar fi carnea neprocesată, peștele gras, ouăle, nucile și uleiul de măsline extravirgin.

Deși această dietă poate fi benefică pentru anumite persoane cu afecțiuni grave, este probabil inutilă pentru cei mai mulți oameni.