Disconfortul unei burți umflate este un sentiment cu care cei mai mulți dintre noi sunt foarte familiarizați. Sunt persoane care mănâncă o singură masă pe zi și se balonează imediat. Iar pentru alții, balonarea se produce pe măsură ce trece ziua.

De ce ne balonăm

Balonarea poate fi declanșată de o serie de lucruri, respectiv constipație cronică, intoleranțe alimentare, sindrom de colon iritabil, stres și menstruație.

Uneori, tulburările ginecologice (cum ar fi cancerul ovarian sau fibroamele) pot da o senzație de plenitudine în abdomenul inferior, ce se simte ca o balonare.

De aceea, pacienții care suferă de schimbări semnificative în funcționarea digestivă trebuie să consulte un gastroenterolog sau chiar un ginecolog.

Dar, în cea mai mare parte, balonarea ocazională este normală. Se poate întâmpla după sex, la finalizarea unui antrenament sportiv intens sau chiar la prima oră, dimineața.

De asemenea, retenția de apă, atunci când o persoană are menstruație sau consumă mult prea multă sare, reprezintă un motiv obișnuit de balonare.

Cu toate acestea, una dintre cele mai frecvente cauze ale balonării este chiar acumularea de gaze. Acest lucru poate apărea atunci când anumite componente din alimente (cum ar fi cerealele, zaharurile din fructe și produsele lactate) nu se descompun complet și nu sunt digerate.

Atenție!

Dacă vă balonați în mod regulat și/sau aveți dureri când sunteți balonat, este necesar să discutați cu medicul dumneavoastră pentru un control și un tratament adecvat.

Cum puteți reduce balonarea

Dacă ești sigur că e vorba doar de balonare obișnuită, urmatoarele sfaturi te pot ajuta să te simți mai bine.


1.

Beți apă caldă

Apa caldă poate stimula mișcarea tractului gastrointestinal pentru a ajuta la eliminarea gazelor. Indiferent dacă alegeți să beți o ceașcă de ceai sau o cană de apă fierbinte cu lămâie, veți avea rezultate bune.


2.

Reduceți sau eliminați produsele lactate

Mulți oameni simt disconfort abdominal după ce au mâncat lactate - în special cei care au intoleranță la lactoză. Cel mai bun mod de a evita balonarea din cauza lactatelor este, așa cum vă și gândiți, să le evitați pe cât posibil.


3.

Faceți sport

Fie că vorbim despre o plimbare scurtă sau o practică de yoga, tot ceea ce înseamnă mișcare este util pentru a scăpa de balonare.


5.

Beți mai multă apă

Apa ajută la eliminarea toxinelor și a sării suplimentare din organism (ce poate fi responsabilă pentru această senzație de umflare), așa că nu uitați să beți apă în mod constant pe tot parcursul zilei.

Dacă aveți o sticlă de apă la dumneavoastră în orice moment este ideal pentru sănătate.


6.

Reduceți consumul de alcool

Consumul de alcool vă poate umfla, la fel ca și gustările happy-hour. Sarcina suplimentară de sare și aportul suplimentar de carbohidrați pot contribui la unele dintre simptomele de balonare.


7.

Concentrați-vă pe un somn de calitate

Somnul vă ajută să vă reglați metabolismul, așadar lipsa acestuia vă poate face să vă simțiți lent în mai multe moduri. Somnul de slabă calitate duce la o digestie proastă, deoarece nu vă odihniți cu adevărat.

Trebuie menționat că odihna permite corpului să se vindece și să se recupereze. Aveți grijă întotdeauna ca organismul să funcționeze cât mai bine, asigurându-vă că dormiți șapte până la nouă ore noaptea.


8.

„Evitați” alimentele care produc gaze

Vă prezentăm doar o listă scurtă de alimente ce pot provoca senzație de umflare din cauza gazelor. Puteți să le consumați în continuare dacă și oricând doriți - trebuie doar să aveți în vedere că, dacă reprezintă o parte obișnuită a dietei dumneavoastră, ar putea fi responsabile pentru senzația de balonare.

Un truc util de încercat este să gătiți legumele de pe această listă pentru a ajuta la „spargerea peretelui celular” din aceste alimente, ceea ce duce la digestie mai bună și, prin urmare, poate produce mai puțin gaz.

  • Fasole
  • Mazăre
  • Broccoli
  • Țelină
  • Morcovi
  • Varză de Bruxelles
  • Varză
  • Băuturi carbogazoase
  • Conopidă
  • Fructe, cum ar fi mere, piersici, caise, banane și pere
  • Salată verde
  • Lapte, produse lactate
  • Ceapa
  • Îndulcitori artificiali găsiți în alimente și produse fără zahăr
  • Alimente din cereale integrale
  • Ciuperci
  • Leguminoase
  • Cartofi
  • Bere

Soluții pe termen lung pentru balonare

Remediile rapide nu sunt întotdeauna eficiente pentru unele cauze ale balonării. Cu toate acestea, persoanele care suferă de umflare și gaze în mod frecvent pot descoperi că anumite schimbări ale stilului de viață reduc, în timp, balonarea.

Puteți folosi acești pași simpli pentru a încerca să preveniți balonarea pe termen lung.


9.

Măriți treptat consumul de fibre

Consumul de mai multe fibre ajută la prevenirea constipației și a balonării. Cele mai multe persoane nu consumă suficiente fibre și astfel, nu îndeplinesc aportul zilnic recomandat, respectiv 25 de grame (g) pentru femei și 38 g pentru bărbați.

Totodată, este important să rețineți că dacă veți crește aportul de fibre prea repede, acest lucru poate provoca și mai multe gaze și balonare. Se pot observa efecte adverse de la consumul a mai mult de 70 g de fibre pe zi.

Cu toate acestea, când modificați aportul de fibre, cel mai bine este să începeți încet și să creșteți consumul în câteva săptămâni pentru a permite organismului să se adapteze la această schimbare a dietei.


10.

Evitați guma de mestecat

Alcoolii de zahăr din gumă pot provoca balonare. De asemenea, înghițirea aerului în timp ce mestecați poate duce și el la balonare și crampe. Este indicat să consumați mentă și ghimbir pentru a vă reîmprospăta respirația.


11.

Mâncați la intervale regulate

După o masă copioasă, multe persoane se confruntă cu balonarea imediat. Este posibil să evitați acest lucru prin consumul mai multor mese reduse cantitativ în fiecare zi, iar asta va ajuta la menținerea în mișcare a sistemului digestiv.

Totodată, înghițirea rapidă a alimentelor introduce aer în tractul digestiv. Și băutul cu paiul vă poate face să înghițiți mai mult aer, ceea ce, la rândul său, duce la gaze și balonare. Persoanele care suferă de balonare ar trebui să evite utilizarea paielor, dacă acest lucru este posibil și să încerce să mănânce încet pentru a nu înghiți aer în timpul meselor.


12.

Încercați probioticele

Probioticele sunt bacterii bune ce trăiesc în intestine. Luarea unui supliment probiotic ajută la reglarea bacteriilor din colon ce produc gaze și pot cauza balonarea.


13.

Reduceți cantitatea de sare

Excesul de sodiu face ca organismul să rețină apa. Acest lucru provoacă o senzație de umflare și balonare în burtă, dar și în alte zone ale corpului, cum ar fi mâinile și picioarele.


14.

Aveți grijă la suplimente și medicamente

Unele suplimente, cum ar fi fierul, pot provoca constipație și alte simptome asociate cu indigestia, ceea ce determină senzația de balonare. Pe de altă parte, potasiul reduce balonarea, ajutând la echilibrarea nivelului de sodiu al organismului.

În plus, medicamentele pot avea uneori reacții adverse ce includ și gazele intestinale. Dacă se întâmplă acest lucru, un medic sau chiar farmacistul poate sugera alternative pentru a scăpa de această problemă.

Când trebuie să mergeți la medic

Deși este greu de crezut, balonarea și umflarea abdomenului pot indica o afecțiune medicală severă. Bolile hepatice, bolile inflamatorii intestinale, insuficiența cardiacă, problemele renale și unele tipuri de cancer pot provoca balonare.

Balonarea ce continuă zile sau săptămâni întregi indică o problemă de sănătate ce necesită îngrijiri medicale. Este recomandat să discutați asta cu un medic, dacă senzația nu vă trece.

Persoanele a căror balonare apare alături de aceste simptome ar trebui să solicite sfatul medicului:

  • modificări ale apetitului sau dificultăți de alimentație
  • diaree
  • vărsături
  • pierdere în greutate
  • febră
  • dureri abdominale severe
  • sânge roșu aprins în scaun
  • scaune negre sau maro închis