Smochinele - Ce beneficii au și când sunt contraindicate

Smochinele sunt considerate a fi unul dintre cele mai valoroase fructe, din punct de vedere nutrițional. Ele pot fi consumate în stare proaspătă sau deshidratate, pot fi făcute gem, folosite la prepararea deserturilor sau pentru a îndulci anumite preparate.

Smochinele au o aromă bogată, sunt parfumate, textura lor este moale, iar miezul lor conține semințe mici, crocante, care sunt comestibile. Smochinele proaspete nu pot fi păstrate foarte mult timp, de aceea oamenii le usucă pentru a le putea conserva.

Atunci când sunt deshidratate, dulceața lor este mai puternică și pot fi consumate ca atare sau incluse în diverse rețete de deserturi, pe tot parcursul anului.

Originea smochinelor

Smochinele au fost cultivate inițial în Asia Mică, după care, datorită colonizărilor făcute de greci și de romani, s-au răspândit în toată zona mediteraneană.

Apar mențiuni cu privire la smochin și în Biblie (unii cercetători cred că fructul care a ademenit-o pe Eva a fost o smochină, nu un măr), dar a fost cultivat cu mult înainte, probabil din anii 5000 î.Hr. și unii istorici consideră smochinul ca fiind una dintre primele plante domestice cultivate de om.

Arborele de smochin are o simbolistă puternică în multe religii (creștinism, islam, hinduism, iudaism, budism) și este asociat cu pacea, fertilitatea și prosperitatea. În trecut, olimpicii erau premiați cu smochine pentru performanțele lor sportive, iar Profetul Mohamed a spus că smochina este fructul pe care și-ar dori cel mai mult să îl vadă în Paradis.

Calorii și valori nutriționale

Smochinele proaspete sunt fructe bogate în nutrienți, având avantajul că au calorii puține. Din acest motiv, sunt ideale pentru a fi incluse în alimentație. Atunci când sunt deshidratate, smochinele au mai multe calorii, din cauză că zaharurile din ele devin mai concentrate atunci când fructele sunt uscate.

Smochinele sunt bogate în cupru și vitamina B6, dar conțin cantități mici și din alte vitamine.

Cuprul este un mineral foarte valoros pentru sănătate, fiind implicat în mai multe procese din organism. Acesta ajută la reglarea metabolismului și produce energie, are un rol important în formarea celulelor sanguine, a țesuturilor conjunctive și a neurotransmițătorilor.

Vitamina B6 ajută organismul să descompună proteinele din alimente și să le transforme în proteine noi. Mai mult decât atât, contribuie la menținerea sănătății creierului.

Pe scurt, smochinele proaspete au puține calorii și conțin o cantitate mare de vitamine și minerale. Atunci când sunt deshidratate, smochinele sunt mai bogate în zaharuri și, deci, vin la pachet cu un număr mai mare de calorii.

Beneficiile consumului de smochine

Smochine uscate
Dacă vrei să folosești smochine uscate în rețete sau pentru consum exact așa cum sunt, îți recomandăm să le rehidratezi înainte timp de câteva ore. Vor fi și mai bune.

Consumul de smochine are numeroase beneficii pentru sănătate. Datorită substanțelor nutritive pe care le conțin, aceste fructe ajută la menținerea sănătății sistemului digestiv și a inimii și pot contribui la reglarea nivelului de zahăr din sânge.

Smochinele ajută digestia

Aceste fructe sunt cunoscute pentru proprietățile lor de a accelera tranzitul intestinal și sunt folosite adesea pe post de remediu pentru constipație. Conțin o cantitate mare de fibre, care favorizează digestia, și au rol de probiotic, ajutând la menținerea sănătății florei intestinale.

În studiile efectuate pe animale, consumul de smochine a ajutat la trecerea mai rapidă a alimentelor prin sistemul digestiv și evitarea constipației, ameliorând în același timp tulburările digestive.

Un studiu efectuat pe persoane care aveau sindromul colonului iritabil a arătat că cei care au consumat 4 smochine uscate de două ori pe zi au experimentat o reducere a simptomelor (durere, balonare, constipație), în comparație cu cei care nu au introdus în dietă aceste fructe.

Smochinele pot îmbunătăți sănătatea inimii

Smochinele ajută la reglarea tensiunii arteriale și a nivelului de grăsimi din sânge, contribuind la scăderea riscului apariției bolilor de inimă. Studiile pe animale au arătat că un consum regulat de smochine a scăzut tensiunea arterială atât la subiecții care aveau un nivel normal, cât și la cei care aveau niveluri ridicate.

De asemenea, s-a dovedit că smochinele ajută la îmbunătățirea nivelului de colesterol total, a colesterolului bun (HDL) și a trigliceridelor, atunci când se suplimentează și cu extract de frunze de smochin.

Pot ajuta la reglarea nivelului de zahăr din sânge

Un studiu efectuat asupra unui grup de persoane cu diabet zaharat a arătat că un consum regulat de ceai de frunze de smochin poate contribui la scăderea necesarului de insulină. În perioada în care au consumat la micul dejun acest tip de ceai, necesarul lor de insulină a scăzut cu 12%.

Cercetările recente au arătat că băuturile care conțin doze mari de extract de smochine au un indice glicemic mai mic decât băuturile care nu conțin acest ingredient. Din acest motiv, se crede că aceste băuturi ar ajuta la reglarea nivelului de zahăr din sânge.

Cu toate acestea, trebuie să fiți atenți la consumul de smochine, mai ales dacă este vorba despre fructele uscate, pentru că acestea conțin o cantitate mare de zahăr și pot crește nivelul de zahăr din sânge, pe termen scurt.

Smochinele au proprietăți anticancerigene

În cadrul studiilor de laborator, s-a ajuns la concluzia că frunzele de smochin ar avea proprietăți împotriva mai multor tipuri de cancer, printre care cel de colon, mamar, de col uterin și hepatic.

Nu s-a putut stabili însă o legătură între consumul fructelor sau al ceaiului din frunze de smochin și combaterea acestor tipuri de boli, fiind nevoie de mai multe studii în acest sens.

Smochinele îmbunătățesc aspectul și textura pielii

Smochinele pot ajuta la îmbunătățirea aspectului pielii, mai ales în cazul persoanelor cu dermatite sau alergii cutanate.

Extractul de smochine are proprietăți antioxidante asupra pielii, ajută la menținerea hidratării, a nivelului de colagen și îmbunătățește aspectul ridurilor. Sunt necesare însă mai multe studii pentru a stabili o legătură între smochine și efectul antirid asupra pielii, pe termen lung.

Ce gust au smochinele

Smochinele sunt parfumate și aromate atunci când sunt coapte suficient. În funcție de soi, gustul poate fi ușor diferit.

Toate soiurile de smochine au un gust dulce și parfumat, sunt moi și texturate la interior și sunt ușor acide. Miezul este gelatinos și consistent, dar nu este zemos, și are semințe mici, care sunt crocante.

Odată culese, smochinele se deteriorează foarte repede și pot căpăta un gust rânced și înțepător. Pentru a putea fi păstrate mai mult timp, aceste fructe se deshidratează.

Cum se mănâncă smochinele

Sandviș cu smochine
Sandviș cu smochine, brânză, nuci și miere

Smochinele au un gust plăcut și o aromă bogată și pot fi savurate simple, sau în combinație cu alte fructe și chiar cu brânzeturi. Atunci când sunt coapte, coaja se îndepărtează cu ușurință, iar miezul este dulce.

Care este modul ideal de a mânca smochinele

Smochinele au cel mai bun gust atunci când sunt la temperatura camerei, așa că este bine să le scoateți din frigider cu ceva timp înainte de a le savura.

Spălați coaja cu apă rece și mâncați smochinele întregi, tăiate în jumătăți sau le puteți cresta în capăt sub formă de cruce și să apăsați în jos cu patru degete, iar ele se vor desface ca petalele unei flori.

Cum alegi cele mai coapte smochine

Smochinele trebuie consumate cât mai repede după ce au fost culese, pentru că nu rezistă mult timp. Atunci când le cumpărați din supermarket, alegeți fructe care să fie puțin moi, dar nu zemoase, fără lovituri sau porțiuni stricate.

Atunci când au atins gradul optim de coacere, au o înfloritură albă în capăt. Dacă au un miros înțepător, sunt deja trecute și nu mai sunt bune pentru consum.

Cum se pot prepara smochinele

Smochinele pot fi mâncate în întregime, cu tot cu coajă, dacă vă plac așa. Puteți îndepărta coaja și să consumați doar miezul cu semințe. Smochinele pot fi gătite la cuptor sau grătar, pentru o aromă mai intensă.

Fructele deshidratate sunt mai dulci și mai aromate, dar au și mai multe calorii.

În ce combinații puteți mânca smochinele

Smochine cu somon afumat și muștar Dijon
Smochine cu somon afumat și muștar Dijon

Simple, ca atare, dar și în diverse salate de fructe și nu numai, smochinele dau un gust aparte preparatului în care sunt adăugate. Puteți face o salată cu șuncă, nuci prăjite, ruccola și brânză de capră, în care să adăugați smochine.

Se pot mânca smochinele cu tot cu coajă

Coaja smochinelor este comestibilă, deși unora nu le place textura. Fructele coapte la început de sezon cu coaja mai subțire și mai plăcută la gust, în timp ce smochinele care se coc mai târziu au coaja mai groasă și mai aspră.

Contraindicații / Cine nu ar trebui să le consume

Deși sunt fructe valoroase din punct de vedere nutrițional, smochinele au anumite contraindicații, în funcție de anumite boli și interacțiuni cu anumite medicamente.

Interacțiuni cu medicamente

Smochinele conțin o cantitate mare de vitamina K, motiv pentru care persoanele care iau tratament pentru subțierea sângelui ar trebui să evite smochinele, atât pe cele proaspete, cât și pe cele uscate.

Simptome digestive

Din cauza conținutului ridicat de fibre, un consum mare de smochine, mai ales din cele deshidratate, poate duce la dereglări ale digestiei.

Alergii alimentare

Unele persoane sunt alergice la smochine, iar consumul acestora este interzis în cazul lor.

Diabet

Smochinele uscate ar putea crește nivelul de zahăr din sânge. Dacă știți că aveți diabet, monitorizați-vă constant glicemia, mai ales dacă mâncați fructe.

Intervenții chirurgicale

Este recomandat să nu consumați smochine cu cel puțin două săptămâni înainte de o intervenție chirurgicală programată. Motivul îl reprezintă tot faptul că smochinele influențează nivelul de zahăr din sânge.

Smochinele pot fi contraindicate dacă suferiți de anumite afecțiuni, dacă urmați tratamente pentru fluidizarea sângelui, dacă urmează să treceți printr-o operație sau dacă sunteți alergic la aceste fructe.

Smochinele în sarcină

Fiind un fruct atât de bogat în nutrienți, smochinele sunt recomandate mai ales femeilor însărcinate. Proaspete sau uscate, smochinele au mai multe fibre decât orice fruct sau legumă, mai mult potasiu chiar și decât bananele, precum și calciu și fier.

Smochinele le pot ajuta pe femeile însărcinate să treacă mai ușor peste grețurile matinale, mai ales în primul trimestru de sarcină, dincolo de beneficiile nutriționale.

Dacă medicul care vă urmărește sarcina nu v-a recomandat să le evitați, puteți consuma până la trei smochine pe zi, în perioada sarcinii. Încercați să nu faceți exces, pentru că aceste fructe conțin o cantitate mare de zahăr, mai ales dacă sunt uscate.

Smochinele în dietă

Sunt mai multe feluri în care puteți introduce smochinele în alimentație, în funcție de preferințe.

  • Proaspete. Smochinele proaspete au un conținut scăzut de calorii, pot fi consumate ca atare sau adăugate în diverse salate și deserturi. Puteți face dulceață de smochine, care se păstrează foarte bine peste iarnă.
  • Uscate. Smochinele uscate au un conținut mare de zahăr și un număr mare de calorii, așa că trebuie să le consumați cu moderație. Ele pot fi mai eficiente decât smochinele proaspete în reglarea problemelor de tranzit intestinal.
  • Frunze de smochin. Deși pot fi mai greu de găsit, frunzele de smochin sunt foarte hrănitoare și pot fi folosite la mâncăruri, mai ales la cele cu umpluturi. Puteți face sărmăluțe în foi de smochin, de exemplu, în loc să folosiți foi de varză sau de viță de vie.
  • Ceai de frunze de smochin. După uscarea frunzelor, puteți face din ele ceai sau îl puteți cumpăra din magazinele naturiste.

Smochinele pot fi consumate proaspete sau uscate, cu mențiunea că, în cazul celor uscate, nu trebuie să faceți exces, deoarece conțin mult zahăr. Și frunzele de smochin au numeroase beneficii pentru sănătate și pot fi consumate ca atare sau uscate, în ceai.

Curiozități despre smochine

  • Smochinii nu au flori pe ramuri, acestea sunt în interiorul fructelor.
  • Florile mici produc semințele din interiorul smochinelor.
  • Smochinele se recoltează atunci când sunt coapte suficient și se desprind ușor de pe ramuri.
  • Smochinele ajută la păstrarea umidității în produsele de panificație, prelungindu-le durata de prospețime.
  • Piureul de smochine poate înlocui grăsimea din produsele de copt.
  • California produce 100% din smochinele uscate și 98% din cele proaspete care se consumă pe teritoriul SUA.
  • Spaniolii au dus cultura de smochine pe teritoriul Californiei în secolul al XVI-lea.
  • Smochinele sunt fructe cu un simbolism puternic în majoritatea religiilor moderne.
  • Mulți cred că smochinele erau de fapt fructele din Grădina Edenului, nu merele.
  • Primii sportivi olimpici foloseau smochine ca hrană înainte de antrenament, pentru a le da energie.
  • Smochinele au fost oferite și pe post de premiu pentru câștigătorii primelor olimpiade.
  • Romanii considerau că smochinele au proprietăți reperatoare. Ei credeau că aceste fructe încetinesc procesul de îmbătrânire și că mențin pielea tânără și fără riduri.
  • Smochinul este un simbol al abundenței și al fertilității în multe culturi.
  • O jumătate de cană de smochine și o jumătate de cană de lapte au la fel de mult calciu.
  • Smochinele au mai multe fibre decât prunele și mai mult potasiu decât bananele.